Η μαγευτική μουσική της Πορτογαλίας, από μία εκπληκτική ερμηνεύτρια, που εκφράζει τον πόθο, τον πόνο, το χωρισμό, την ανεκπλήρωτη αγάπη και τη γλυκιά μελαγχολία που χαρακτηρίζουν το fado.
Όπως ήταν φυσικό, η βασική της επιρροή και έμπνευση ήταν η μεγάλη Amalia Rodrigues. Οι συγκρίσεις είναι περιττές και άδικες, υπάρχουν όμως ομοιότητες, όπως η ποιότητα της φωνής, η ικανότητα στον αυτοσχεδιασμό και προπάντων, η έμφαση στη συναισθη-ματική απόδοση.
Η Ana Moura (Μόουρα), η νέα ιέρεια του fado, θα εμφανιστεί την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2006 για πρώτη φορά στην Αθήνα.
Ο μέντορας της και βασικός συνεργάτης της είναι ο κιθαρίστας και συνθέτης, Jorge Fernando, συνεργάτης και της Amalia. Πρόσφατα συμπλήρωσε 30 χρόνια καριέρας, όντας ένας από τους πιο πολυτραγουδισμένους συνθέτες της χώρας.
H Ana Moura γεννήθηκε στο Santarem, μία πόλη με πληθυσμό μισό εκατομμύριο, στην επαρχία Ribatejo της κεντρικής Πορτογαλίας, η οποία βρίσκεται πάνω στον ποταμό Teio, βορειοανατολικά της Λισσαβόνας. Πρόκειται για μια από τις πιο ιστορικές πόλεις της χώρας, όπου το fado βρίσκεται σε μεγάλη εκτίμηση. Ξεκίνησε να τραγουδά fado σε παιδική ηλικία, αλλά μεγαλώνοντας παρασύρθηκε από τους συνομήλικούς της σε ποπ και ροκ ακούσματα. Μετά την εφηβεία της τραγουδούσε σε τέτοια σχήματα, διατηρώντας όμως πάντα ένα κομμάτι fado στο ρεπερτόριό της. Όταν πάτησε τα 20, κάποιοι φίλοι της την έπεισαν να τραγουδήσει σε ένα από τα περίφημα «σπίτια του fado» (παραδοσιακά κουτούκια / ταβέρνες με ζωντανή μουσική). «H ζωή μου άλλαξε όταν τραγούδησα εκεί» λέει η Αna. «Χωρίς μικρόφωνο, σε άμεσο περιβάλλον, μαθαίνοντας ζωντανά από τους παλαιότερους».
Η παρουσία της εκεί έκανε εξαιρετική εντύπωση και ακολούθως, σ’ ένα χριστουγεννιάτικο πάρτι, η σπουδαία τραγουδίστρια Maria da Fe ενθουσιάστηκε με την ερμηνεία της και την κάλεσε για εμφανίσεις στο δικό της σπίτι του fado. Ακολούθησαν προσκλήσεις σε άλλα στέκια, έξοχες κριτικές σε εφημερίδες, εμφανίσεις στην τηλεόραση και συναυλίες σε μεγαλύτερους χώρους. O μουσικοκριτικός Miguel Esteves Cardoso, περιέγραψε άρτια την ουσία της καλλιτεχνικής της παρουσίας, γράφοντας πως «διαθέτει μία σπάνια, πρωτόγονη ποιότητα. Είναι από τη φύση της αληθινή, χωρίς να προσπαθεί ή να το προσχεδιάζει.»
Στη ραγδαία της άνοδο, βοήθησε βέβαια και η εντυπωσιακή της εμφάνιση, μα περισσότερο απ’ όλα μέτρησε η στενή της σχέση, σχεδόν ταύτιση με το fado και το συναισθηματικό βάθος της ερμηνείας της. «To fado είναι συναίσθημα», υποστηρίζει, «πρέπει να αισθάνεσαι και να εννοείς αυτό που τραγουδάς». Για το λόγο αυτό έχει επιλέξει νεότερους στιχουργούς, που έχουν επαφή με τη σημερινή πραγματικότητα. Τέτοιες επιλογές πιστεύει πως προσελκύουν και αγγίζουν τους νέους. Εντυπωσιακή είναι και η ικανότητά της στον αυτοσχεδιασμό, κάτι που δεν έχει εκτιμηθεί δεόντως στο fado. Πρόκειται για επιρροή από το flamenco και την παρουσία των Αράβων στην Ιβηρική Χερσόνησο.
Μετά την πορτογαλική επιτυχία δεν άργησε και το εξωτερικό, με περιοδείες κυρίως στην Ευρώπη, αλλά και την Αμερική. Έχει εμφανισθεί με μεγάλη επιτυχία, μεταξύ άλλων, το 2003 στο δημαρχείο της Νέας Υόρκης σε μεγάλη συναυλία αφιερωμένη στην Amalia Rodrigues και λίγο αργότερα η συναυλία της στο περίφημο Carnegie Hall ήταν sold out. Μόλις επέστρεψε από συναυλίες στην Κίνα, όπου μάγεψε το κοινό.
To 2003 κυκλοφόρησε ο πρώτος της δίσκος “Guarda-me a Vida na Mao”, ενώ μόλις κυκλοφόρησε και το νέο της cd ”Aconteceu”, το οποίο έχει ήδη προταθεί στην Ολλανδία για το κορυφαίο μουσικό βραβείο Edison, στην κατηγορία World Music.
Το ελληνικό κοινό έχει αγκαλιάσει τα τελευταία χρόνια το fado, με επιτυχημένες συναυλίες τόσο σε μικρούς όσο και σε μεγάλους χώρους. Η Αna Moura εντυπωσίασε το ελληνικό κοινό για πρώτη φορά στις 18 Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη και αναμένεται με ενδιαφέρον η πρώτη της αθηναϊκή εμφάνιση.
Αντώνης Τσάβαλος: 6977-21.97.63
Μάνος Τζανακάκης: 6946-05.67.91, 210-61.29.687
Γραφείο Τύπου:
6944-44.71.70, 6937-21.13.36