Εκδοτική Λειτουργία απο την Καλών Τεχνών

Η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, εγκαινιάζοντας επίσημα την εκδοτική λειτουργία της, παρουσιάζει την Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2008, στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη, κτήριο οδού Πειραιώς και ώρα 20:00, τις ανθολογίες Έννοιες της τέχνης τον 20ό αιώνα, σε επιστημονική επιμέλεια του επίκουρου καθηγητή Φιλοσοφίας και Αισθητικής της ΑΣΚΤ, κ. Παναγιώτη Πούλου, και Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη: Μια κριτική ανθολογία, σε επιστημονική επιμέλεια του επίκουρου καθηγητή Ιστορίας της Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης της ΑΣΚΤ, κ. Νίκου Δασκαλοθανάση.

Η νέα αυτή εκδοτική δραστηριότητα της ΑΣΚΤ, που ακολουθεί το πρότυπο των πανεπιστημιακών εκδόσεων (University Press), συγκροτήθηκε στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΠΕΠ και ΕΠΕΑΕΚ του Γ΄ΚΠΣ (Ειδικός Λογαριασμός Έρευνας και Υπηρεσιών). Οι Εκδόσεις της ΑΣΚΤ συνδέονται άμεσα με το διδακτικό έργο υπό δύο έννοιες: εμπλέκουν τους φοιτητές στην εκδοτική διαδικασία φέρνοντάς τους σε επαφή με την πραγματικότητα των Γραφικών Τεχνών και παράγουν τίτλους που προσφέρονται ιδιαίτερα για την ακαδημαϊκή διδασκαλία στοχεύοντας να καλύψουν σοβαρά κενά της ελληνόγλωσσης βιβλιογραφίας για την τέχνη. Με αυτή την έννοια, είναι προφανής η σχέση τους με το νέο Τμήμα Θεωρητικών Σπουδών της Τέχνης.
Mέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί τρεις (3) τίτλοι, ενώ ετοιμάζονται άλλοι επτά (7) {ακολουθεί ειδικό σημείωμα}.

Οι δύο ανθολογίες που παρουσιάζονται στο Μουσείο Μπενάκη, απαρτίζονται από κείμενα-σταθμούς στην ιστορία της τέχνης. Η πρώτη, Έννοιες της τέχνης τον 20ό αιώνα, περιλαμβάνει εισαγωγή και δεκαπέντε κείμενα από ολόκληρο τον 20ό αιώνα, ενώ η δεύτερη, Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη: Μια κριτική ανθολογία, με έντεκα κείμενα, γενική εισαγωγή και εισαγωγές ανά κείμενο, εστιάζει κυρίως στη δεκαετία του 1960.

Η πρώτη ανθολογία προτείνει ένα ευρύ φάσμα προσεγγίσεων από πέντε διαφορετικές θεωρητικές, λογοτεχνικές και φιλοσοφικές παραδόσεις, την αγγλική, την αμερικανική, την αυστριακή, τη γαλλική και τη γερμανική μέσα από κείμενα δύο σημαντικών θεωρητικών της τέχνης των αρχών του 20ού αιώνα, του Αλόις Ριγκλ και του Άμπυ Βάρμπουργκ, που δημοσιεύονται για πρώτη φορά στα ελληνικά, θέτοντας το ζήτημα της σχέσης της τέχνης με τα ιδεολογικά και τα κοινωνικά της συμφραζόμενα, καθώς και με τη μακρά διάρκεια και την ιστορική εξέλιξη. Τρεις μείζονες στοχαστικοί συγγραφείς, ο Μαρσέλ Προυστ, ο Ρόμπερτ Μούζιλ και ο Πωλ Βαλερύ, σκιαγραφούν την προσωπική τους γενεαλογία και εκθέτουν την ποιητική τους, φωτίζοντας τη σχέση της δημιουργικής διαδικασίας με τα ζητήματα του ύφους, της ηθικής και της ευαισθησίας.

Η ανθολογία υιοθετεί μια κριτική απόσταση απέναντι σε ορισμένες παραδοσιακές αισθητικές και φιλοσοφικές κατηγορίες? θέτει ερωτήματα που αναφέρονται στη μακρόχρονη παράδοση της φιλοσοφίας της τέχνης? επιχειρεί να προσδιορίσει την εμβέλεια της έννοιας του «μοντέρνου». Έτσι, μέσα από εκ πρώτης όψεως αντικρουόμενες μεθοδεύσεις, αναδύεται μια θεώρηση της τέχνης απαλλαγμένη από τα νεοκλασικά και τα ρομαντικά πρότυπα ανάλυσης.

Η δεύτερη ανθολογία περιλαμβάνει τα σημαντικότερα κείμενα που συγκροτούν τη θεωρία της μινιμαλιστικής και της εννοιολογικής τέχνης γραμμένα κυρίως τους ίδιους τους καλλιτέχνες που συμμετείχαν στις μείζονες καλλιτεχνικές ρήξεις της δεκαετίας του 1960. Από τον Ντόναλντ Τζαντ ώς τον Σολ Λε Ουίτ και από τον Ρόμπερτ Μόρις ώς τον Τζόζεφ Κοσούτ και την ομάδα Art & Language, οι καλλιτέχνες αυτοί υποστηρίζουν θεωρητικά την καλλιτεχνική τους πρακτική, μέσω της οποίας για πρώτη φορά (στην ιστορία της δυτικής τέχνης) οι παλαιές κατηγορίες «ζωγραφική» και «γλυπτική» δέχονται μια τόσο σφοδρή και συστηματική επίθεση. Για να γίνει σαφής η αντιπαράθεση, περιλαμβάνονται ακόμη τα θεμελιώδη γραπτά των θεωρητικών Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ και Μάικλ Φριντ, που υποστηρίζουν την εδραιωμένη στις ΗΠΑ μοντερνιστική ζωγραφική και γλυπτική παράδοση. Την ανθολογία κλείνει μια κριτική αποτίμηση των νέων τάσεων, είκοσι χρόνια μετά την εμφάνισή τους, από τον ιστορικό Μπέντζαμιν Μπούκλο. Η σημασία των κειμένων της ανθολογίας δεν είναι αποκλειστικά ιστορική: οι ιδέες που κυοφορούνται εδώ συνεχίζουν να επηρεάζουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, την τέχνη αλλά και τις αντιλήψεις της εποχής μας. Κι αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ανάγνωσή τους (από καλλιτέχνες, σπουδαστές, μελετητές της τέχνης αλλά και ένα ευρύτερο κοινό) παραμένει και σήμερα απολύτως επίκαιρη.

Στην εκδήλωση θα απευθύνουν χαιρετισμό ο πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, κ. Τριαντάφυλλος Πατρασκίδης, και η κ. Νίκη Λουϊζίδη, προεδρεύουσα του Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών της Τέχνης της ΑΣΚΤ, ενώ θα μιλήσουν ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας του Δικαίου στη Νομική Σχολή Αθηνών κ. Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, ο ιστορικός τέχνης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μ.Μ.Σ.Τ., κ. Ντένης Ζαχαρόπουλος, η αναπληρώτρια καθηγήτρια της ΑΣΚΤ κ. Λεώνη Βιδάλη και οι επιμελητές των εκδόσεων.

Επικοινωνία:
Εκδοτικός Οργανισμός ΑΣΚΤ
κυρία Κατερίνα Λογοθέτη
Τ: 210 3897 155, F: 210 3828 028
E: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Τίτλος:Έννοιες της τέχνης τον 20ό αιώνα
Επιστημονική επιμέλεια, εισαγωγή: Παναγιώτης Πούλος
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα 2006

Ο επιμελητής του τόμου Παναγιώτης Πούλος σπούδασε Φιλοσοφία και Λογική στο Παρίσι. Είναι επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας και Αισθητικής στο Τμήμα Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Έχει δημοσιεύσει μελέτες με αντικείμενο τη σχέση φιλοσοφίας και λογοτεχνίας, την αισθητική και τα ζητήματα της μετάφρασης. Έχει μεταφράσει και επιμεληθεί φιλοσοφικά και λογοτεχνικά κείμενα, μεταξύ των οποίων και τη νέα έκδοση του μυθιστορήματος του Μαρσέλ Προυστ Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο.

Τίτλος: Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη: Μια κριτική ανθολογία
Επιστημονική επιμέλεια, εισαγωγή: Νίκος Δασκαλοθανάσης
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα 2006

O Νίκος Δασκαλοθανάσης είναι επίκουρος καθηγητής ιστορίας της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Tεχνών. Έχει δημοσιεύσει μια μονογραφία για τον Τζόρτζιο ντε Κίρικο (Η ζωγραφική του Giorgio de Chirico: η άρθρωση του μεταφυσικού χώρου, Αθήνα, εκδόσεις Opera/Critica, 2001) και μια μελέτη για τον ιστορικό ρόλο του καλλιτέχνη (Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο: από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα, εκδόσεις Άγρα, 2004).

Εκδοτικός Οργανισμός
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Πατησίων 42, 106 82 Αθήνα
T: 210 3897 155, 3897 125 F: 210 3828 028
E: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Χαρτόδετη ασπρόμαυρη έκδοση, 560 σελ.
Κεντρική διάθεση: Βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου
Τιμή: 35 ευρώ

Χαρτόδετη ασπρόμαυρη έκδοση, 400 σελ.
Κεντρική διάθεση: Βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου
Τιμή: 30 ευρώ

Πληροφορίες Koyinta

Off Canvas sidebar is empty