Η Photoespana ξεκίνησε το 1998, έχοντας έναν συγκεκριμένο και ξεκάθαρο στόχο: να παρουσιάσει στο κοινό τη δουλειά των καλύτερων φωτογράφων και εικαστικών από όλο τον κόσμο. Γρήγορα η έκθεση εξελίχθηκε σε μια διοργάνωση που προσφέρει το χώρο και τις δυνατότητες για αλληλοεπίδραση, αποτελεί πια σημείο συνάντησης ανάμεσα σε επαγγελματίες και παράλληλα προωθεί νέους δημιουργούς και εργασίες.
Η Photoespana, στην φετινή, δέκατη διοργάνωσή της, είναι πλέον ένα παγκόσμιο φεστιβάλ φωτογραφίας, το οποίο έχει υποδεχτεί, μέχρι στιγμής, περισσότερους από 2.000 καλλιτέχνες και έχει οργανώσει 588 εκθέσεις, τις οποίες έχουν επισκεφτεί περισσότεροι από 5.5 εκατομμύρια άνθρωποι.
{mosimage}
Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στέλνει στη Μαδρίτη και στη Photoespana την έκθεση «Ημερολόγιο 1998-2002» του Στράτου Καλαφάτη, μια παραγωγή του Μουσείου. Η έκθεση θα παρουσιαστεί από τις 2 Ιουνίου έως τις 22 Ιουλίου, στο Centro Cultural Caja Castilla la Mancha.
Πρόκειται για μία συλλογή πενήντα έγχρωμων φωτογραφιών του δημιουργού από το νησί της Σκοπέλου, που απαθανατίζουν τους ανθρώπους της, τα μέρη και τα αντικείμενά της.
Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Στράτος Καλαφάτης, οι έγχρωμες εικόνες «…φέρνουν μνήμες χαράς, φόβου, περιέργειας, αισιοδοξίας και αλληλεγγύης με το χώρο και τους ανθρώπους. Η ‘φωτογραφία’ σπάνια ήταν ο κύριος στόχος. Επικρατούσε η λαχτάρα για μια νέα πραγματικότητα, επιβάλλοντας διαφορετική οπτική στα ίδια πράγματα που μας βαραίνουν…».
{mosimage}
O καλλιτεχνικός διευθυντής της γκαλερί VU στο Παρίσι, Christian Caujolle, ο οποίος προλογίζει τον κατάλογο της έκθεσης, σημειώνει ότι δεν είναι δυνατόν να φωτογραφίσει κάποιος με έγχρωμο φιλμ αν στόχος του δεν είναι να δημιουργήσει εικόνες στις οποίες ο προβληματισμός των αποχρώσεων θα αποτελεί τον κεντρικό άξονα. Ακριβώς αυτό κάνει ο Στράτος Καλαφάτης, ο οποίος μέσα από την πληθώρα των χρωμάτων που χρησιμοποιεί και τα οποία αποτελούν την ίδια την ύλη της φωτογραφίας του, μέσα σε τέλεια δομημένα καρέ, δίνει το στίγμα της προσωπικής του γραφής και κατασκευάζει φωτογραφικά ένα αλφάβητο που μεταβάλλει το σύμπαν σε διαδοχή έγχρωμων εντυπώσεων.
Ο Caujolle συνεχίζει «…και, οργανώνοντας τις εικόνες του αυτές με μια λογική που απορρέει όχι από την περιγραφική διήγηση ή την εξιστόρηση γεγονότων, αλλά από τη χρωματική ανάπτυξη, μας παρασύρει σε μια ονειρική και παράξενη διαδρομή, που ελίσσεται μεταξύ πραγματικών αναφορών και φανταστικών εξιδανικεύσεων. Μας λέει, ακολουθήστε με για να ζήσουμε μαζί την εμπειρία αυτού που η φωτογραφία έχει τη δυνατότητα να αποκαλύψει και που, λόγω των ορίων της όρασης μας, είμαστε ανίκανοι να δούμε καθαρά όταν εξερευνούμε ένα τοπίο ή φτάνουμε σε μια παραλία. Μας καλεί να διαλυθούμε στην υλικότητα της χρωματικής του ύλης (pigments) που περνάει από το κίτρινο στο πράσινο και από το μπλε στο κίτρινο, μέσα από τη διαδοχή των πιο λεπτών διακυμάνσεων του φωτός.
Και ο Caujolle καταλήγει «…Δεν πρόκειται λοιπόν ούτε για φωτογραφίες με χρώμα ούτε για φωτογραφίες σε χρώμα, αλλά μάλλον για χρώματα που έγιναν φωτογραφία».
Την έκθεση επιμελήθηκε ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Βαγγέλης Ιωακειμίδης.
Info:
- Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης,
τηλ. 2310-566716, e-mail: