{mosimage}Εκτός συνόρων ταξιδεύει το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, παρουσιάζοντας δείγματα της ελληνικής φωτογραφίας στην Σλοβακία.Πρόκειται για την έκθεση με τίτλο «Το Ημερολόγιο της Κούβας» του
φωτογράφου Χάρη Κακαρούχα, που θα παρουσιαστεί στην Μπρατισλάβα, στο
πλαίσιο του 17ου Φεστιβάλ του Μήνα Φωτογραφίας, από τις 30 Οκτωβρίου
έως τις 2 Δεκεμβρίου.
{mosimage}
Η συγκεκριμένη παραγωγή του Μουσείου παρουσιάζει την δουλειά του Χάρη Κακαρούχα, ο οποίος θέλησε να παρουσιάσει την Κούβα, ως έναν τόπο που ζει στον μύθο.
Το έργο του αποτελεί ένα προσωπικό του ημερολόγιο, στο οποίο απλά αφηγείται, χωρίς να αναλύει ή να σχολιάζει τα άτομα που επιλέγει να φωτογραφήσει στο οικείο περιβάλλον τους.
Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει πορτρέτα ανθρώπων όλων των ηλικιών σε φυσικές στάσεις, ενώ παράλληλα στρέφει τη ματιά του σε απλά, κοινότοπα στοιχεία των χώρων, όπως απλωμένα πολύχρωμα υφάσματα, αέρινες γάζες, εικόνες κρεμασμένες σε φθαρμένους τοίχους, πολύχρωμες ταπετσαρίες.
Στα 41 φωτογραφικά έργα του κυριαρχεί το χρώμα, το οποίο πέρα από μια αισθητική εμπειρία, συνιστά έναν τρόπο κατανόησης του τρόπου που αισθάνθηκε και κατανόησε την εμπειρία αυτή στην Κούβα ο δημιουργός.
{mosimage}
Λίγα λόγια για τον Χάρη Κακαρούχα:
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Χαρτογραφία, Θεωρία και Οπτική Αντίληψη του Χρώματος στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης. Τα τελευταία 16 χρόνια ασχολείται με την καλλιτεχνική φωτογραφία. Είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο τμήμα Art & Design του Πανεπιστημίου του Derby. Έχει ασχοληθεί με Art Therapy πάνω στο οποίο παραδίδει σεμινάρια.
Κύριες Φωτογραφικές Εκθέσεις (Ομαδικές):
Πολιτιστικό Κέντρο Αθήνας, 1992, 1994, 1996
Spilibergo, Βενετία, Ιταλία, 1997
Σπίτι της Κύπρου, 1998
Fototeca de Cuba, Αβάνα, 1998
La Casa Elizalde, Βαρκελώνη, Ισπανία, 2000
Περούτζια, Ιταλία, 2002
National Portrait Gallery, Λονδίνο, 2003
Κύριες Φωτογραφικές Εκθέσεις (Ατομικές):
Φωτογραφικός Κύκλος, Αθήνα, 1994 & 2000
Σιδηροδρομικός Σταθμός Πελοποννήσου, Αθήνα, 1997
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, 2003
Μουσείο Μπενάκη, 2006
Η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός τέχνης Νίνα Κασσιανού, σημειώνει:
«Σύμφωνα με τον διαχωρισμό του John Szarkowski, η φωτογραφία είναι πότε ένα ανοιχτό παράθυρο μέσα από το οποίο κοιτάμε τον κόσμο και πότε ένας καθρέφτης μέσα στον οποίο κοιτάμε, και ταυτόχρονα μέσα από τον οποίο ανασύρουμε τον εαυτό μας. Ο Χάρης Κακαρούχας ανήκει στη δεύτερη κατηγορία και με αυτόν τον τρόπο χειρίζεται το θέμα των φωτογραφιών που εμπεριέχονται στο βιβλίο του: «Μετέωρος Χρόνος, Κούβα» και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Apeiron Photos…«.
(Σημειώνεται ότι στην έκθεση «Το Ημερολόγιο της Κούβας» παρουσιάζονται έργα από την συγκεκριμένη έκδοση).
»…Άλλωστε ο ίδιος αναφέρει σε μια συνομιλία του με τον Ian Jeffrey ότι “για μένα, φωτογραφίζω σημαίνει αναγνωρίζω στην έξωθεν πραγματικότητα το εντός μου και δεν εννοώ το εγώ μου, αλλά το κέντρο μου, τον εαυτό μου”.
Ο Χάρης Κακαρούχας είναι Χαρτογράφος και τα τελευταία 12 χρόνια ασχολείται με τη καλλιτεχνική φωτογραφία. «Ο Μετέωρος Χρόνος. Κούβα», κέρδισε το European Publishers Award, το σημαντικότερο πανευρωπαϊκό βραβείο φωτογραφικού λευκώματος και αυτή την περίοδο κυκλοφορεί συγχρόνως στην Ιταλία, στην Αγγλία, στη Γαλλία, στην Ισπανία, στη Γερμανία και στην Ελλάδα από την Apeiron Photos. Είναι η πρώτη του μεγάλη μονογραφία και περιλαμβάνει φωτογραφίες από τα επανειλημμένα ταξίδια του επί μια διετία στην Κούβα … Αλλά γιατί επέλεξε τη Κούβα; “Εξακολουθώ να μην είμαι απόλυτος για τους λόγους, αφού θα μπορούσα εξίσου να είχα επισκεφτεί τη Μπαία, την Αϊτή, ή τον Άγιο Δομίνικο. Αυτό που κυρίως αναζητούσα ήταν ένας τόπος που να ζει στο μύθο. Αυτόν της σοσιαλιστικής ουτοπίας και τον μύθο ως έκφραση πνευματικής αλήθειας…” εξομολογείται ο φωτογράφος.
{mosimage}
Η Κούβα, απλά μπορούμε να πούμε ότι αποτελεί για τον Κακαρούχα το μέσον έκφρασης των υποκειμενικών αναγκών του και με αυτή την έννοια οι εικόνες του συνθέτουν ένα προσωπικό ημερολόγιο καταγραφής των ιδιαίτερων συναντήσεων του με πρόσωπα και πράγματα κατά τη περιπλάνηση του στο συγκεκριμένο τόπο και χρόνο … Η εργασία του Χάρη Κακαρούχα μας επαναλαμβάνει ότι δεν χρειάζεται κανείς να καταφεύγει σε τεχνάσματα έξω από τη φύση της φωτογραφίας για να πρωτοτυπήσει και να εντυπωσιάσει αλλά αρκεί να χειριστεί τα δεδομένα του μέσου για να φτάσει στο ζητούμενο, δηλαδή στην υπέρβαση της περιγραφής χρησιμοποιώντας την αλήθεια του».
Την έκθεση, που παρουσιάζεται στη Galeria mesta Bratislavy, συνδιοργανώνουν το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το FOTOFO Foundation, που διοργανώνει από το 1992 και κάθε χρόνο το Φεστιβάλ του Μήνα Φωτογραφίας της Μπρατισλάβα, καθώς και η Galeria mesta Bratislavy, ενώ έχει την υποστήριξη του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού.
Φωτογραφίες
1: Ο German Pozo Baldes και ένας φίλος. Centro Havana, Havana, Μάιος 2002
2: Yanisleidis Suarez, Municipal, Santiago de Cuba, Μάιος 2002
3: Jojefina, Santiago de Cuba, Ιούνιος 2001
4: Los Olmos, Santiago de Cuba, Ιούλιος 2001
Info:
Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν το site της διοργάνωσης, www.sedf.sk αλλά και το site του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, www.thmphoto.gr