Dvorak «Stabat Mater»

Το πένθιμο έργο του Antonin Dvorak «Stabat Mater» παρουσιάζει τη Μεγάλη Τετάρτη το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, συνεχίζοντας και φέτος την παράδοση παρουσίασης εκκλησιαστικών έργων κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας.

Σε αυτή την ανάλογη της κατανυκτικής ατμόσφαιρας της Μεγάλης Εβδομάδας συναυλία, θα συμμετάσχουν η υψίφωνος Esther Lee, η μεσόφωνος Manuela Bress, ο τενόρος Victor Sawaley, ο βαρύτονος Egbert Junghanns, η Χορωδία Θεσσαλονίκης, σε μουσική διδασκαλία της Μαίρης Κωνσταντινίδου και  η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, υπό την διεύθυνση του Άλκη Μπαλτά.
{mosimage}
Το «Stabat Mater Dolorosa», λατινικό ποίημα του 13ου αιώνα, περιγράφει τη θλίψη και τον πόνο της Παρθένου Μαρίας κάτω από τον Εσταυρωμένο γιο της.
Αρχικά είχε αποδοθεί στον ποιητή Jacopone da Todi, σήμερα όμως θεωρείται απίθανο να είναι δικό του.
Τραγουδήθηκε ή απαγγέλθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 15ου αιώνα κατά τη διάρκεια της Ρωμαιοκαθολικής Λειτουργίας, πριν την εξαγγελία του Ευαγγελίου.

Σύμφωνα με τη μουσικοκριτικό Μαρία Μπελίδου, «η εκφραστικότητα του ποιήματος και οι δραματικές δυνατότητες του περιεχομένου των στίχων του προσέλκυσαν το ενδιαφέρον πολλών συνθετών, οι οποίοι έγραψαν μουσική βασισμένοι σε αυτό. Από το 1700 και μεταγενέστερα, επιχείρησαν πάνω από εκατό συνθέτες να μελοποιήσουν το Stabat Mater μεταξύ των οποίων οι: Domenico Scarlatti, Caldara, Pergolesi, Haydn, Vivaldi, Mozart, Schubert, Rossini, Liszt, Verdi, Karol Szymanowski, Lennox Berkeley, Poulenc, Penderecki, Agostino Steffani, Tartini, Boccherini, Gounod, Kodaly, Virgil Thomson, Part και Ferko. To Stabat Mater του Dvorak είναι ένα πένθιμο έργο».
{mosimage}
Η κυρία Μπελίδου συμπληρώνει: «η μουσική αποπνέει τη βαθιά θλίψη του συνθέτη την εποχή που το έγραψε, ενώ η μεγαλοφυής ενορχήστρωση και η εφευρετικότητα στις μελωδίες δημιουργούν μια κατανυκτική ατμόσφαιρα κυριευμένη από ομορφιά και συναισθηματική δύναμη. Η μελοποίηση του Dvorak είναι η μεγαλύτερη που έχει γίνει από οποιονδήποτε άλλο μεγάλο συνθέτη».

Όταν ο Dvorak ξεκίνησε να γράφει το Stabat Mater, ο ίδιος και η γυναίκα του Anna πενθούσαν τη νεογέννητη κόρη τους Josefa, που πέθανε στις 19 Σεπτεμβρίου του 1875. Έγραψε τα προσχέδια του έργου από τις 19 Φεβρουαρίου έως τις 7 Μαΐου του 1876, όμως έκανε την ενορχήστρωση το φθινόπωρο της επόμενης χρονιάς. Αιτία της διακοπής ήταν ο θάνατος μιας ακόμη κόρης του ζευγαριού, της Ruzena και μερικές εβδομάδες αργότερα, ο θάνατος και του γιου τους Otakar.
{mosimage}
Η ενορχήστρωση του έργου ολοκληρώθηκε στις 13 Νοεμβρίου του 1877, ενώ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τρία χρόνια αργότερα, σε μια επαιτιακή συναυλία της ένωσης μουσικών της Πράγας στις 23 Νοεμβρίου του 1880. Ωστόσο, τα περίπου 40 μέλη της χορωδίας και τα 30 της ορχήστρας αποδείχτηκαν λίγα για να αναδειχθεί το έργο. Η μεγάλη επιτυχία ήρθε στην πρεμιέρα του έργου στο Λονδίνο στις 10 Μαρτίου του 1883, στο Royal Albert Hall, με σημαντικά μεγαλύτερη ορχήστρα και χορωδία.
{mosimage}
Η ενθουσιώδης υποδοχή του έργου από τον κόσμο βοήθησε στην καθιέρωση της φήμης του Dvorak εκτός της πατρίδας του και συνέβαλε στην απόφαση της Φιλαρμονικής Ένωσης να τον προσκαλέσει στο Λονδίνο να παρουσιάσει ορισμένα ακόμη έργα του. Οι επαφές που δημιούργησε ο Dvorak με τους μουσικούς οργανισμούς στη Βρετανία οδήγησαν σε ένα σημαντικό αριθμό παραγγελιών από χορωδιακά έργα, όπως το Requiem Mass για το Birmingham Festival το 1891.

Η συναυλία, που πραγματοποιείται με την συνεργασία της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, θα δοθεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τη Μεγάλη Τετάρτη, 4 Απριλίου και στις 9 το βράδυ.

Η προπώληση των εισιτηρίων γίνεται αποκλειστικά από τα εκδοτήρια του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, καθώς και από τα εκδοτήρια του ΟΜΜΘ στην πλατεία Αριστοτέλους.
Τα εισιτήρια κοστίζουν 10, 20 και 30 ευρώ και 10 ευρώ τα φοιτητικά-μαθητικά.

Ευγενία Χατζηνικολαίδου

Off Canvas sidebar is empty