ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

{mosimage}ΜΩΡΙΑΣ, ΡΟΥΜΕΛΗ, ΗΠΕΙΡΟΣ, ΘΕΣΣΑΛΙΑ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΘΡΑΚΗ Με ένα αφιέρωμα στην παραδοσιακή μας μουσική συνεχίζεται το πρόγραμμα των φετινών συναυλιών και αφιερωμάτων το δημοφιλές στέκι της λαϊκής και ρεμπέτικης μουσικής «Σκέντζος».

Μετά την πολύ πετυχημένη εμπειρία του περυσινού χειμώνα, ο «Σκέντζος» θα μας ξεναγήσει στα μονοπάτια της δημοτικής μουσικής την Τρίτη 20 και Τετάρτη 21 Μαρτίου (10.30 μ.μ.) με τραγούδια από τη Θράκη μέχρι το Μωριά. Εμφανίζονται οι πολύ σημαντικοί εκπρόσωποι του είδους ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ (κλαρίνο, τραγούδι), ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΩΤΟΣ (λαούτο, τραγούδι), ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΛΕΖΑΣ (τραγούδι), ΚΩΣΤΑΣ ΜΕΡΕΤΑΚΗΣ (κρουστά).
Για κρατήσεις θέσεων και περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με το χώρο στο τηλ. 2610 274042
Χορηγός επικοινωνίας: περιοδικό ΤΟ ΔΟΝΤΙ.


Ακολουθούν τα βιογραφικά των συντελεστών.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΩΤΟΣ
Ο Χρ. Ζώτος γεννήθηκε το 1937 στην Κανδήλα Αιτωλοακαρνανίας (Ξηρομέρου) ενώ ο πατέρας του είχε καταγωγή από την Φιλιππιάδα. Στην αρχή ξεκίνησε με το βιολί σε ηλικία περίπου ένδεκα χρονών, δοκίμαζε ωστόσο στα κρυφά το λαούτο του πατέρα του. Δυο χρόνια μετά αγόρασε την πρώτη του λαουτοκιθάρα, με δανεικά που πήρε από έναν θείο.

Στην αρχή της δεκαετίας του ’50 συναντά την μουσική προσωπικότητα που τον σημάδεψε περισσότερο σε όλη του την μετέπειτα διαδρομή, τον Γεράσιμο Λάλο από την Άρτα. Μαθητεύει για χρόνια κοντά στον μεγάλο αυτό μουσικό, με την μεγαλύτερη τότε φήμη στο λαούτο στην ευρύτερη περιοχή της στεριανής Ελλάδας. Κοντά του ο Ζώτος δεν διδαχθεί μόνο τα βαθύτερα μυστικά της τεχνικής του λαούτου, αλλά και τον πολύπλοκο κώδικα λειτουργίας του επαγγέλματος των λαϊκών μουσικών.
{mosimage}
Στην δεκαετία του ’50 με τον Βασίλη Σαλέα και τον επίσης νεαρό τότε Βασίλη Σούκα σε όλο το Ξηρόμερο. Στην συνέχεια, ενώ η φήμη του έχει ήδη απλωθεί στην ευρύτερη περιοχή της βορειοδυτικής Ελλάδας, δοκιμάζεται στην μεγάλη σχολή της Ηπείρου, γύρω από τα Γιάννενα όπου παίζει με τους μεγαλύτερους εν δράσει λαϊκούς μουσικούς. Ακολουθεί μια μεγάλη πορεία σχεδόν σε όλη τη στεριανή Ελλάδα και τα μεγάλα αστικά κέντρα της εποχής, είτε με σταθερές κομπανίες, είτε ως συνεργάτης μεγάλων κλαρίνων της Θεσσαλίας, της Ηπείρου, της Ρούμελης και του Ξηρομέρου.

Η δεκαετία του ’60 τον βρίσκει στην Λάρισα με τον Μανώλη Παπαγεωργίου, ενώ στη συνέχεια κάνει έδρα του το Αγρίνιο. Προς τα τέλη της επιστρέφει στην γενέτειρα, απ’ όπου θα αναχωρήσει σαν μετανάστης το 1969 για τον Καναδά. Εκεί εγκαταλείπει το λαούτο για ένα διάστημα περίπου 13 ετών.
Στην αρχή της δεκαετίας του ’80, και πιο συγκεκριμένα μεταξύ του 83 και 84, ο Ζώτος επιστρέφει στην Ελλάδα και μαζί του μετοικεί στην Αθήνα και η παλιά μεγάλη του φήμη. Στα καφενεία των λαϊκών μουσικών θα τον ανακαλύψει ο ερευνητής της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και παραγωγός της ΕΡΤ Παντελής Καβακόπουλος. Από κει και πέρα ο Ζώτος θα ηχογραφήσει την τέχνη του πολλές φορές στα στούντιο της κρατικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης, με επιμέλεια είτε του Π. Καβακόπουλου είτε του Γ. Παπαδάκη. Στα χρόνια που ακολουθούν ο Ζώτος ξαναβρίσκει, όπως ο ίδιος έχει πει, την ξεχασμένη του τέχνη.

Ηχογραφεί ακατάπαυστα, παίζει σε λαϊκά κέντρα, σε πανηγύρια, σε γάμους, στα αστικά κέντρα και στην ύπαιθρο, με τους μεγαλύτερους πάντα σολίστες. Θα ακολουθήσουν συμμετοχές σε μεγάλες διεθνείς μουσικές συναντήσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού. Πλάι σε μεγάλους λαϊκούς μουσικούς της Ανατολής, όπως ο διάσημος Ιρακινός δεξιοτέχνης στο ούτι Μουνίρ Μπασίρ, ο Ζώτος θα εκπροσωπήσει επάξια όχι μόνο την ελληνική παραδοσιακή μουσική, αλλά και ένα παραγνωρισμένο όργανο, που στα χέρια του θα γνωρίσει νέες δόξες.
Στις μέρες μας, ο Ζώτος συνεχίζει την καλλιτεχνική του δραστηριότητα ακατάπαυστα, ενώ ήδη μετρά πολλές προσωπικές δισκογραφικές καταθέσεις σαν σολίστας και σαν συνοδός σε παραγωγές ελληνικές και ξένες. Στην οικογένεια των λαϊκών μουσικών είναι παροιμιώδη το χιούμορ και η θυμοσοφία του, αλλά και η συνέπεια και η τελειομανής προσήλωση στις αρχές του για έναν κώδικα μουσικής πράξης που διακρίνεται από βαθιά γνώση και απαρέγκλιτη συνέπεια.

Από την δεκαετία του ’90 και μετά, στις πολλές επιτυχημένες δραστηριότητές του έχει προστεθεί κι αυτή του δασκάλου. Ο Ζώτος ιδρύει στην Αθήνα, στην περιοχή της Ομόνοιας, ιδιωτική σχολή Λαούτου και Λαϊκής Μουσικής και συνεργάζεται συστηματικά με μουσικά εκπαιδευτήρια και ωδεία. Τελευταία, το νεοϊδρυθέν Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου στην Άρτα ευτύχησε να τον δεχτεί ως καθηγητή κι ο ίδιος ξαναγύρισε να διδάξει στην πόλη όπου πρωτογνώρισε την τέχνη του.

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗ

Ο Νίκος Φιλιππίδης, γιος του πασίγνωστου οργανοπαίκτη του κλαρίνου Φίλιππα, γεννήθηκε στο Κεράσοβο της Κόνιτσας. Προέρχεται από μια πολύ παλιά μουσική οικογένεια και μεγάλωσε μέσα σε περιβάλλον με πολλούς μουσικούς. Στην ηλικία των έξι ετών ξεκίνησε να παίζει φλογέρα και στα οχτώ του αφιερώθηκε στη μελέτη των παραδοσιακών οργάνων. Έπαιζε φλογέρα, σαντούρι, βιολί και δεύτερο κλαρίνο σε περιοδείες που έκανε με τον πατέρα του σε διάφορα πανηγύρια της Ελλάδος.

Στα δεκαέξι του μετακόμισε στην Αθήνα όπου συνέχισε τις σπουδές του και παράλληλα εμφανιζόταν σε διάφορες συναυλίες. Η δεξιοτεχνία του τον έκανε περιζήτητο και περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα πολλές φορές, καλεσμένος σε διάφορα φεστιβάλ και πανηγύρια, πριν επιστρέψει στην Αθήνα και συνεργαστεί επί μακρόν με το Θέατρο της Δώρας Στράτου. Έχει συμμετάσχει σε πάμπολλες συναυλίες και ηχογραφήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο Νίκος είναι δεξιοτέχνης σε όλα τα παραδοσιακά μουσικά όργανα εξ αιτίας του γεγονότος ότι στα πανηγύρια και τα παραδοσιακά φεστιβάλ, υποχρεούνταν να παίζουν οι μουσικοί ασταμάτητα για ολόκληρες μέρες. Με στόχο να μην εξαντλούνται από το παίξιμο ενός μόνο οργάνου (θα ήταν μονότονο) αντάλλαζαν μεταξύ τους όργανα.

Η εκτέλεσή του σε όλα τα παραδοσιακά όργανα επιδεικνύει το μεγάλο ταλέντο του και την τεράστια εμπειρία του καθώς και την ιδιαίτερη ευαισθησία που διακρίνει το παίξιμό του. Κατασκευάζει ο ίδιος μοναδικά χειροποίητα κλαρίνα και διαθέτει βαθιά γνώση των μουσικών ιδιωμάτων της Ελλάδας. Στόχος του είναι να διαδώσει και να γνωστοποιήσει στο κοινό την ποικιλία των ήχων και των ρυθμών της γενέτειράς του της Κόνιτσας.



ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΛΙΖΑΣ

Ο Παναγιώτης Λάλεζας γεννήθηκε στην Αρχαία Κόρινθο το 1973. Το πάθος του για το τραγούδι οφείλεται στον πατέρα του που τραγουδούσε και τραγουδά δημοτικά τραγούδια. Από πολύ νωρίς διακρίθηκε για το μοναδικό τρόπο  ερμηνείας του και σε ηλικία μόλις εννέα ετών πραγματοποίησε την πρώτη του δισκογραφική παρουσία, που έγινε αφορμή για δεκάδες τηλεοπτικές εκπομπές από την κρατική τηλεόραση. Ακολουθούν πλήθος βραβείων και τιμητικών διακρίσεων σε διαγωνισμούς παραδοσιακού τραγουδιού.
{mosimage}
Από τα δώδεκα χρόνια του δραστηριοποιείται επαγγελματικά στο παραδοσιακό τραγούδι, ερμηνεύοντας δημοτικά τραγούδια σε παραδοσιακά πανηγύρια, γάμους, παραστάσεις χορευτικών συγκροτημάτων και σε άλλες εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε συνεργασία με καταξιωμένους μουσικούς του χώρου. Παρακολούθησε μαθήματα βυζαντινής μουσικής με δάσκαλο το Σίμωνα Καρρά και μαθήματα λαούτου από το δεξιοτέχνη μουσικό Χρήστο Ζώτο. Στο ενεργητικό του έχει 17 προσωπικούς δίσκους με παραδοσιακά τραγούδια ενώ  διδάσκει φωνητική στο ΤΕΙ Ηπείρου.

Το 2003 τον ανακαλύπτει ο Γιώργος Νταλάρας , ο οποίος εκφράζεται με ενθουσιασμό για τη φωνή και τον τρόπο ερμηνείας του και τον καλεί να συμμετάσχει στο δίσκο “Smyrne” της ορχήστρας Εστουδιαντίνα ερμηνεύοντας το παραδοσιακό και απαιτητικό σμυρναίικο «Μανές της καληνυχτιάς». Ο δίσκος “Smyrne” έγινε ήδη χρυσός, βραβεύτηκε ως ο καλύτερος δίσκος παραδοσιακής ελληνικής μουσικής στα βραβεία «Αρίων» και ο Παναγιώτης Λάλεζας είναι από τους βασικούς ερμηνευτές σε όλες τις ζωντανές εμφανίσεις της ορχήστρας. Στα μελλοντικά σχέδια του Παναγιώτη Λάλεζα εντάσσεται ένας προσωπικός δίσκος με παραγωγό τον Γιώργο Νταλάρα.

Στις ζωντανές του εμφανίσεις ο Παναγιώτης Λάλεζας προτείνει παραδοσιακές μουσικές και τραγούδια από τη Ρούμελη, το Μωριά και τη Θεσσαλία αλλά και από άλλες περιοχές της Ελλάδας, εκφρασμένα με τον πλέον αυθεντικό τρόπο. Για το σκοπό αυτό συνεργάζεται με τους σημαντικότερους σολίστ παραδοσιακής μουσικής από διάφορες περιοχές της χώρας όπως τους Νίκο Φιλιππίδη, Αλέξανδρο Αρκαδόπουλο, Γιώργο Κοτσίνη, Γιάννη Βασιλόπουλο, Γρηγόρη Καψάλη κα στο κλαρίνο και τους Γιώργο Κόρο, Νίκο Οικονομίδη, Γιώργο Μαρινάκη κα στο βιολί.

Χρησιμοποιεί την παραδοσιακή «ζυγιά» στην απόδοση των τραγουδιών, δηλαδή μικρή ορχήστρα με κλαρίνο, βιολί, λαούτο και κρουστά ή την πλήρη ορχήστρα που έχει όλα τα παραπάνω όργανα με επιπλέον το σαντούρι, το κανονάκι και το ούτι.

{mosimage}
περιοδικό "το δόντι"
Κανακάρη 236Α, 26222
Πάτρα
τηλ - φαξ:2610323060
e-mail:Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
www.todonti.gr

Πληροφορίες Koyinta

Off Canvas sidebar is empty