Fred Boissonnas

{mosimage}Έκθεση φωτογραφίας με έργα του Ελβετού φωτογράφου Fred Boissonnas οργανώνουν η Αγιορείτικη Εστία Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού του Βερολίνου, από τις 16 Ιανουαρίου έως τις 28 Μαρτίου.


Η έκθεση, που έχει τίτλο «Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930», γίνεται πραγματικότητα με την παραχώρηση και συμβολή του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού.
Πρόκειται για φωτογραφίες του Boissonnas που αποτελούν ντοκουμέντα για την ζωή στο Άγιο Όρος την περίοδο του μεσοπολέμου. Ο Ελβετός δημιουργός αποτύπωσε μοναδικά με τον φακό του την αρχιτεκτονική των μονών και την φύση που τις περιβάλει.
{mosimage}
Οι φωτογραφίες αυτές έχουν ήδη παρουσιαστεί σε ένα πολυτελές λεύκωμα, αλλά και σε έκθεση που φιλοξένησαν το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, αλλά και το κτίριο της Αγιορειτικής Εστίας, ενώ ταξίδεψαν και στα Χανιά και στην Αγία Πετρούπολη, στη Ρωσία.

 Όπως αναφέρουν στην ελληνική έκδοση «Fred Boissonnas. Οδοιπορικό στον Άθω 1928 – 1930», ο Ηρακλής Παπαϊωάννου και η Ανέτα Τσούκα: «Ο Frederick Boissonnas (1858-1944) είναι αναμφίβολα ο περιηγητής που σημάδεψε τον 20ό αιώνα την ελληνική φωτογραφία… Ο Boissonnas εφήρμοσε στην Ελλάδα όλες τις δυνατές τοπιογραφικές προσεγγίσεις ή εικονογραφικές χρήσεις του τοπίου: γραφικότητα, “υψηλό”, ρομαντισμός, αλπινιστική προσέγγιση, “τοπίο μετ΄ ερειπίων”, μυθολογικό τοπίο, προπαγανδισμός, τουρισμός. Υπήρξε ο πρώτος που αποκάλυψε τη χώρα μεθοδικά χωρίς να υποβαθμίσει τις αρχαιότητες, που φωτογράφισε εξίσου εκτεταμένα. Για τον Boissonnas η λήψη ήταν μια άσκηση υπομονής… Είναι ίσως ο τελευταίος μεγάλος περιηγητής της ελληνικής χώρας και ο μόνος που την περιηγήθηκε με τέτοια πληρότητα.

Το έργο του είναι πρωτοφανές σε όγκο για ξένο φωτογράφο, ενώ η σημασία του για την Ελλάδα μεγάλη, καθώς φέρνει στην επιφάνεια το ελληνικό τοπίο και τους ανθρώπους που το κατοικούν σε ένα λαογραφικό, ηθογραφικό πνεύμα. Είναι ένα φιλελληνικό βλέμμα που στρατεύεται από την ελληνική πολιτεία, χρησιμοποιώντας την τεχνική, αισθητική και θεωρητική σκευή της φωτογραφίας…
{mosimage}
Η εργασία του στο Άγιο Όρος έγινε σε δυο ταξίδια, το 1928 και το 1930, εκ των οποίων το πρώτο διήρκεσε δέκα περίπου μέρες (22- 31 Αυγούστου), ενώ το δεύτερο τρεις περίπου εβδομάδες (30 Σεπτεμβρίου- 20 Οκτωβρίου)… Στα δυο ταξίδιά του ο Boissonnas επισκέφτηκε όλες σχεδόν τις μεγάλες μονές, προσδίδοντας στις επισκέψεις τον χαρακτήρα όχι τόσο μιας εφήμερης παρουσίας όσο ενός ενσυνείδητου, μελετημένου οδοιπορικού… Το έργο του αποτελεί σημαντική μαρτυρία της Αγιορείτικης κοινότητας στην περίοδο του μεσοπολέμου, που έρχεται να βρει τη θέση του στο πλούσιο σώμα περιηγητικών κειμένων και αναπαραστάσεων με θέμα το Άγιο Όρος».


Για την έκθεση του Βερολίνου, έχει εκδοθεί ειδικός γερμανόφωνος κατάλογος.

Τον σχεδιασμό της έκθεσης ανέλαβε ο Κωστής Αντωνιάδης, την επιμέλεια υπογράφουν ο Στέργιος Καράβατος και ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, τον συντονισμό ο Δημητρης Σαλπιστής, ενώ η ιστορική τεκμηρίωση είναι του Αναστάση Ντούρου.

Φωτογραφίες

1. Μονή Δοχειαρίου, η βόρεια κόρδα- 17 Οκτ 1930

2.  Μονή Σίμωνος Πέτρας- 8 Οκτ 1930

3.  Μονή Κωνσταμονίτου, ο «παλαιόπυργος»- 17 Οκτ 1930


Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο τηλ. 2310-566717, καθώς και στο site του Μουσείου, www.thmphoto.gr.

Ευγενία Χατζηνικολαίδου

Off Canvas sidebar is empty