H όψη της προβάλει κόκκινη σαν αίμα, σαν ένα μαργαριτάρι, σαν το αλάτι της θάλασσας. Τα λαμπρά, φωτεινά της μάτια αντανακλούν στην επιφάνεια και «καίνε» τη σκηνή. Mια ώριμη γυναίκα με γνώση που διαθέτει όμως και την αθωότητα ενός μικρού κοριτσιού κινείται με πάθος πάνω στη σκηνή άλλοτε γελώντας και άλλοτε δακρύζοντας. Γεννημένη στο Πόρτο της Πορτογαλίας, αφού πέρασε για λίγο από τη Βαρκελώνη, ζει τώρα στη Λισσαβόνα, παρότι συνεχίζει να επισκέπτεται το Παρίσι, το Τόκυο και το Μεξικό. Πέρασε από πολλά μέχρι να βρει τη δική της σκηνική έκφραση, χάθηκε στους ήχους, έζησε αξιόλογες εμπειρίες ζωής και σιγά- σιγά αναδύθηκε στο φως. Με την ιδιαίτερη φωνή της δεν τραγουδάει για τη φτώχεια και τη δυστυχία. Τραγουδάει για τη ψυχή, τον έρωτα, τη ζήλια, το πάθος, τη ζωή και το θάνατο. Στα χείλη της, δραματικά και τελετουργικά, η μελαγχολία του φάντο μεταλλάσσεται σε τρυφερή νοσταλγία.
Ο λόγος για την Misia, την αέρινη πορτογαλίδα τραγουδίστρια των φάντος, η οποία θα βρεθεί στην σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών τη Δευτέρα 7 Απριλίου και στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης την Τρίτη 8 Απριλίου για να γνωρίσει στο κοινό της τους σύγχρονους ποιητές, οι οποίοι συνέθεσαν «πάνω» σε παραδοσιακή fado μουσική. Ερμηνεύοντας πάντα με την τόσο εκφραστική φωνή της που βγαίνει αβίαστα διαθέτοντας τη διαύγεια κρυστάλλου και ταυτόχρονα τη θέρμη μιας άσβεστης φλόγας.
Με μια παράσταση που φέρει τον τίτλο“Lisboarium”, η Misia θα παρουσιάσει ένα μουσικό και ποιητικό ταξίδι από τα καμπαρέ της Λισσαβόνας, ως το Μπουένος Άιρες, το Παρίσι και την Αθήνα, τις πόλεις που «τραγουδιούνται από ποιητές». Με στόχο να εισάγει το αθηναϊκό κοινό στον λυρικό κόσμο των σημαντικότερων κιθαριστών του κόσμου και του εικοστού αιώνα. Η παράσταση ξεκινάει με ένα ντουέτο κιθάρας, παιγμένο από μία δωδεκάχορδη πορτογαλική και μία ακουστική κιθάρα. Αυτή η εισαγωγή είναι ένα ταξίδι μέσα από τις μουσικές των πιο σημαντικών κιθαριστών και συνθετών, από τις αρχές του εικοστού αιώνα μέχρι σήμερα. (Armandinho, Jose Nines, Jaime Santos, Fontes Rocha…).
Η ποίηση του Fernando Pessoa τονίζεται μέσα από τρία του ποιήματα τα οποία έχουν ήδη ηχογραφηθεί από τη Misia: DANcA DE MAGOAS (Ο χορός του Θρήνους), PAR REVE (Με το όνειρο), ORFAO DE UM SONHO SUSPENSO (Ορφανός από ένα ξεκρέμαστο όνειρο). Για αυτό το ρεσιτάλ, η Misia χρησιμοποίησε και άλλα κείμενα του Pessoa σε μουσική Fado. Η καλλιτέχνιδα αποδίδει επίσης φόρο τιμής στον αγαπημένο της φίλο, Mario de Sa Carneiro, με το ESTATUA FALSA (το Λανθασμένο άγαλμα). Πρόκειται για έναν σύγχρονο χαρισματικό ποιητή, φίλο του Pessoa.
Η Misia ερμηνεύει επίσης το ιδιαιτέρως συναισθηματικό ποίημα Nao Me Chamem Pelo Nome (Μη με φωνάζεις με αυτό το όνομα), το οποίο είναι γραμμένο από τον Antonio Botto, μία βασανισμένη και συγχυσμένη φιγούρα που σύχναζε στα καμπαρέ της Λισσαβόνας. Από τη δουλειά του Jose Carlos Ary dos Santos, ενός «ακραίου ανθρώπου», η Misia διάλεξε να ερμηνεύσει ένα ποίημα το οποίο είχε αφιερώσει ο ποιητής σε μία από τις ερωμένες του, το Desespero. Η μοίρα της Λισσαβόνας, όπως και του Παρισιού και του Μπουένος Άιρες, είναι να «τραγουδιέται» από ποιητές…
Η πορεία της Misia είναι απόλυτα δεμένη με τις δυο «μοιραίες» γυναίκες της ζωής της, τη μητέρα της και τη γιαγιά της. Τρεις γυναίκες , μια γενιά μετά την άλλη, τρεις εργάτριες της τέχνης, που απλά αναζητούσαν την αληθινή αγάπη και την ελευθερία τους, μακριά από τις ηθικές αρχές και τους κανόνες της κλασσικής Πορτογαλικής μεσοαστικής κοινωνίας. Αυτή η «άλλη» πλευρά της Misia, περιλαμβάνει την αγάπη της για ό,τι ξεπερνά τους κανόνες, για τις εμπειρίες, την ποίηση, τα ταξίδια, τη λογοτεχνία. Άλλωστε αυτή η αντίθεσή της με την κουλτούρα της πόλης που γεννήθηκε, την έκανε να ξενιτευτεί, ξεκινώντας το ταξίδι της στα 20 της χρόνια για να συναντήσει τη γιαγιά της στη Βαρκελώνη. Εκεί καλλιέργησε τις φωνητικές και υποκριτικές της ικανότητες και εκεί επέλεξε να υπηρετήσει το τραγούδι –παρόλες τις αντιρρήσεις της μητέρας και της γιαγιάς της που δεν ήθελαν να τη δουν να μπλέκεται κι αυτή στη δύσκολη ζωή που βιώνει αναγκαστικά ένας καλλιτέχνης-. Τελικό καταφύγιο κατάφερε να βρει στην Μαδρίτη. Εκεί ελευθερώθηκε από τα δικά της δεσμά την ίδια στιγμή που η Ισπανική πρωτεύουσα ελευθερωνόταν από τα δεσμά ενός δικτατορικού καθεστώτος «...συνέβη στην εφηβεία μου, όταν για κάποιους οικογενειακούς λόγους χρειάστηκε να περάσω μερικά χρόνια στη Βαρκελώνη. Τότε ένιωσα κοντά στα φάντος και τη νοσταλγία της πατρίδας. Αυτή την αγάπη μου δεν έπαψα να τη μεταδίδω με τη δουλειά μου».
Όσο για την Ελλάδα και την ελληνική μουσική μας κληρονομιά, η πρέσβειρα της Πορτογαλικής μουσικής παράδοσης Misia μόνο καλά λόγια έχει να πει «...το ελληνικό τραγούδι με συγκινεί. Είναι τυχερός ένας λαός που είχε μουσικούς σαν τον Θεοδωράκη και το Χατζιδάκι. Είναι τυχεροί και οι συνθέτες που είχαν τόσους σπουδαίους ποιητές για να ακουμπήσουν. Οι Έλληνες είναι ζεστοί, συναισθηματικοί, πνευματικοί. Διαθέτουν την καρδιά, την κουλτούρα και τη βασική αγωνία!»
Ρεμπέτικα... μπλουζ... φάντος! Όλα τραγούδια της μοίρας, όλα τραγούδια με πόνο, νοσταλγία, μελαγχολία. Με μια πίκρα και μια παράξενη αισιοδοξία που κρύβεται πίσω από τους στίχους και τις μελωδίες τους. Και η Μίσια, πιστή και ιδιαίτερα εκφραστική ερμηνεύτρια των φάντος ξέρει να τα μεταδίδει «θεατρικά» στο κοινό!
Η νέα ιέρεια του φάντο και διάδοχος της Αμάλια Ροντρίγκεζστο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Δευτέρα 7 Απριλίου, Ώρα έναρξης 8.30μ.μ.
στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Τρίτη 8 Απριλίου, Ώρα έναρξης 9μ.μ.
Πορτογαλική κιθάρα- JOSE MANUEL NETO
Ακουστική κιθάρα- CARLOS MANUEL PROENCA
Βιολί- LUIS CUNHA
Αθήνα:
Τιμές εισιτηρίων: 20 (φοιτητικό), 30, 45, 55 και 70€
Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία Μεγάρου Μουσικής και στην Ερμού 1
Τηλ.: 210 72 82 333
Θεσσαλονίκη:
Τιμές εισιτηρίων: 20 (φοιτητικό) , 30 ,40, 50€ και 60€
Προπώληση: Ταμεία Μεγάρου Μουσικής και πλατείας Αριστοτέλους
Τηλ: 2310 895939
Πληροφορίες: GMI Corporation - Τηλ.: 210 72 58 510