Off Canvas sidebar is empty

Μία συνάντηση με την Τζούλη Σούμα

Μήδεια φωτο Αγγελική Κοκκοβέ Η πρωταγωνίστρια της παράστασης Μήδεια, είναι κοντά μου. Πρόκειται για την Τζούλη Σούμα, μια ηθοποιό που καταφέρνει με επιτυχία να ερμηνεύει πρωταγωνιστικούς ρόλους απαιτήσεων, ενώ ταυτόχρονα διακρίνεται για τον ξεχωριστό χαρακτήρα της. Η Τζούλη Σούμα είναι στ’ αλήθεια αυτό που η γνωστή έκφραση λέει, μια ακούραστη εργάτρια του θεάτρου. Με ευρεία μόρφωση και σταθερή διάθεση μελέτης ανήκει στους καλλιτέχνες που θα καταφέρουν να μείνουν στον δύσκολο χώρο της τέχνης για πολύ καιρό. Ωστόσο, είναι και κάτι πέρα από την καλλιτεχνική της ιδιότητα που την κάνει να ξεχωρίζει. Διαθέτει ευγένεια που θυμίζει άλλες καλές εποχές, σεμνότητα και ταυτόχρονα έναν ενθουσιασμό γι’ αυτό που κάνει σχεδόν εφηβικό. Η ισορροπία είναι ο πιο υψηλός στόχος για έναν καλλιτέχνη και εκείνη δείχνει να ισορροπεί καλά ανάμεσα στην εσωτερικότητα της θεατρικής έντασης και τον κόσμο.

Μια ευδιάθετη και εμπνευσμένη συζήτηση ξεκινά με την ταλαντούχα Τζούλη, μια συζήτηση τόσο για την παράσταση της Μήδειας, όσο και για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο του Μήδεια φωτο Αγγελική Κοκκοβέ θεάτρου. Η παράσταση της Μήδειας, που έκανε ήδη αισθητή επιτυχία, θα ξαναπαιχτεί στο θέατρο Ροές για τρεις παραστάσεις που μάλλον είναι οι τελευταίες

Η παράσταση πρωτοπαίχτηκε στο Μπάγκειον, ένα παλιό ξενοδοχείο που εδώ και δύο χρόνια χρησιμοποιείται για παραστάσεις, εκθέσεις και διάφορες πολιτιστικές δραστηριότητες. Δεν περιμέναμε ότι θα έχει τόσο μεγάλη ανταπόκριση. Είχαμε ξεκινήσει με σκοπό να δοθούν δώδεκα παραστάσεις. Στόμα με στόμα πήρε η παράσταση τεράστια φόρα και τελικά παρατάθηκε μέσα στον καύσωνα και παράλληλα με τις εκλογές και έκανε έναν δεύτερο κύκλο παραστάσεων όλον τον Σεπτέμβριο. Τώρα έχει ξεκινήσει η χειμερινή σεζόν και οι συντελεστές έχουν ήδη παραστάσεις αλλού, άρα θα κλείσουμε θριαμβευτικά στις Ροές.

Θεωρείς ότι στη σημερινή εποχή είναι πιο εύκολο για τους ηθοποιούς να ανεβάσουν μια παράσταση;
Παλαιότερα δεν υπήρχε η ευελιξία τεχνικά να σχηματίσεις ομάδα. Για να απασχοληθείς ως ηθοποιός έπρεπε να πας σε μια τυπική μίνιμουμ τρίμηνη πρόσληψη, ενώ τώρα τα πλαίσια, και οικονομικά και καλλιτεχνικά, είναι πιο ευέλικτα για τον καλλιτέχνη.

Πως θα χαρακτήριζες την παράσταση;
Μια καθαρή και εις βάθος ανάγνωση του έργου από τον σκηνοθέτη Δημήτρη Γεωργαλά, σε συνδυασμό με την εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά, που είναι επί της ουσίας ποίηση πάνω στην ποίηση του Ευριπίδη.

Τι το καινούργιο έχει ο τρόπος προσέγγισης της Μήδειας στην συγκεκριμένη παράσταση;
Η άποψη του σκηνοθέτη είναι πως δεν πρόκειται μόνο για τον πόλεμο του άντρα και της γυναίκας είναι η αντιπαράθεση της ίδιας της φύσης με αυτόν που της αντιστέκεται.

Αυτό πώς λειτουργεί στο να παράγει μια διαφορετική παράσταση;
Εκτός από την αντίσταση στην ίδια τη φύση η παράσταση, που έχει βασιστεί στο κείμενο πάντα, μας οδήγησε να δούμε ότι ο Ευριπίδης δίνει στην Μήδεια δυνάμεις που δεν είχε η γυναίκα εκείνη την εποχή, της δίνει λόγο πολιτικοκοινωνικό. Για μένα είναι τεράστιο λάθος η άποψη πως ο Ευριπίδης ήτανε μισογύνης. Εγώ πιστεύω ότι ο Ευριπίδης είναι βαθύς γνώστης της ανθρώπινης ψυχολογίας, αλλά Μήδεια φωτο Αγγελική Κοκκοβέκαι της γυναικείας ειδικότερα και όλοι οι σύγχρονοι συγγραφείς όπως ο Ίψεν, ο Στρίνμπεργκ και ο Τσέχωφ, σίγουρα έχουν μελετήσει σε βάθος τον Ευριπίδη.

Ποια ήταν η δική σου καλλιτεχνική εμπειρία μέσα από αυτόν τον ρόλο;
Είναι σίγουρα η μεγαλύτερη πρόκληση και ο δυσκολότερος ρόλος που έχω ερμηνεύσει στην εικοσιπενταετή πλέον πορεία μου, παρόλο που έχω παίξει δύο φορές στην Επίδαυρο. Η πρόκληση ήταν τεράστια, προσπάθησα να υπερβώ τα όρια μου, το οποίο συνέβη όχι μόνο στις πρόβες, αλλά συνέβαινε ειλικρινά σε κάθε μα κάθε παράσταση. Πάντα οι προσωπικοί μου στόχοι είναι να βάζω τον πήχη ακόμη πιο ψηλά και εδώ μου δόθηκε μια θαυμάσια ευκαιρία από τον σκηνοθέτη Δημήτρη Γεωργαλά να το κάνω αυτό. Οφείλω να πω ότι η διαδρομή στο να ανακαλύψω τον ρόλο, τόσο στις πρόβες αλλά και στις παραστάσεις που είναι ήδη αρκετές, πολλές φορές που προκάλεσε αγωνία αλλά και συγκίνηση.

Πως αντιλαμβάνεσαι τη θέση σου μέσα στο έργο ως πρωταγωνίστρια;
Νιώθω ότι φέρω τεράστια ευθύνη. Όταν μιλάμε για τέτοιους τεράστιους ρόλους όλοι έχουν κάποια άποψη και μια δική τους ματιά, καθώς έχουν γραφτεί τόμοι ολόκληροι πάνω στην Μήδεια και το έργο. Η δική μου ευθύνη, αλλά και χαρά και προσπάθεια, είναι να μην προδώσω, τόσο στην αρχή, όταν φτιάχνεται ο ρόλος, αλλά και στην πορεία των παραστάσεων, την άποψη του σκηνοθέτη για την παράσταση και τον ρόλο.

Πως ήταν η αντίδραση του κοινού στην Μήδεια μέχρι στιγμής;
Νομίζω πως η παράσταση αγαπήθηκε από το κοινό. Υπήρχαν θεατές που με περίμεναν στο τέλος της παράστασης και μου έλεγαν «είχε δίκιο η Μήδεια που ήθελε να εκδικηθεί τον Ιάσονα» και κάποιοι άλλοι μου έλεγαν «είδαμε καθαρά την διαδρομή αυτού του ανθρώπου, δηλαδή της Μήδειας».

Τι διαφορά έχει η παράσταση αυτή υποκριτικά από τον παραδοσιακό τρόπο υποκριτικής προσέγγισης της τραγωδίας ;
Όλη η παράσταση έχει ανέβει μέσα από ψυχολογική προσέγγιση των ηρώων. Δεν αντιμετωπίζονται ως άψυχα τοτέμ. Παρακολουθούμε δηλαδή με μεγάλη λεπτομέρεια τις ψυχικές διακυμάνσεις των ηρώων, μέσα από μία παράσταση γεμάτη συμβολισμούς, ρεαλισμό και ποιητικές στιγμές.

Μίλησε μας για την προσωπική σου διαδρομή στο θέατρο.
Αυτό που θέλω και έχω προσπαθήσει στην πορεία μου στο θέατρο είναι να μην τυποποιηθώ πουθενά, έχω παίξει όλα τα είδη θεάτρου από αρχαία κωμωδία και τραγωδία, μιούζικαλ, αισθηματική κομεντί, ποιητικό θέατρο, σύγχρονα κείμενα, παραστάσεις χοροθεάτρου και αυτό που θέλω να πω είναι ότι με αφορμή τη Μήδεια, που είναι μια ανάγνωση τραγωδίας σε κλειστό χώρο, μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω κάτι που δεν είχα ξανακάνει και να συμπληρώσω ένα παζλ εμπειριών και στοιχημάτων που βάζω με τον εαυτό μου, ότι δεν θέλω να τυποποιηθώ σε κάποιο είδος θεατρικό. Μου αρέσουν οι προκλήσεις γιατί με ξεβολεύουν, με πάνε παρακάτω και χτίζω τα υποκριτικά μου μέσα όσο μπορώ πιο στέρεα.

Τι είναι για σένα το θέατρο;
Ο τρόπος να γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους πιο βαθιά. Τελευταία οι ρόλοι σου τόσο στο Ανατόλ όσο και στην Μήδεια διαδέχθηκαν ο ένας τον άλλον Πώς ήταν αυτό σαν εμπειρία;Τζούλη Σούμα
Θα ήθελα να πω σχετικά με το Ανατόλ, επειδή ήταν και δική μου πρωτοβουλία να ανέβει αυτό το έργο, ότι παράλληλα για μεγάλο χρονικό διάστημα έπαιζα ένα έργο τόσο ενδιαφέρον, του Σνίτσλερ Ἀρτουρ, και εναλλασσόμουν σε εφτά διαφορετικούς ρόλους πολύ απαιτητικούς, σε σωματική και ψυχική αντοχή, κάτι που το ένιωσα σαν ένα είδος πρωταθλητισμού και παράλληλα είχα πρόβες για την επανάληψη της Μήδειας. Όλο αυτό μου προκάλεσε μια μεγάλη ηδονή και ταυτόχρονα μια αίσθηση ότι πλησίασα την προσπάθεια ενός αθλητή. Θέλει πάρα πολύ αφοσίωση και κόπο, αλλά ταυτόχρονα σου δίνει δεν θα σου πω χαρά, γιατί η χαρά είναι λέξη που δεν μπορεί να το περιγράψει, σου δίνει ηδονή.

Τι σε κάνει να νιώθεις ότι με την Μήδεια υπερέβης τον εαυτό σου;
Η μεγάλη δυσκολία του ρόλου. Νιώθεις ότι δεν μπορείς να ψευτίσεις ούτε ένα δευτερόλεπτο αν θες να έχει ένα καλό αποτέλεσμα. Οι διαδρομές της Μήδειας είναι δαιδαλώδεις ψυχολογικές διακυμάνσεις. Ως ηθοποιός μπορώ να πω ότι στην κυριολεξία νιώθεις να καίγεται ο εγκέφαλος σου πάνω στην σκηνή.

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Μετά τη Μήδεια θα πάρω λίγο χρόνο για ξεκούραση και ανασύνταξη και ελπίζω οι προτάσεις που θα ακολουθήσουν να έχουν το ίδιο δέλεαρ και την ίδια πρόκληση όπως αυτές που είχα με το Ανατόλ και τη Μήδεια.

Βιογραφικό της Τζούλης Σούμα


Ηθοποιοί: Τζούλη Σούμα, Κυριακή Καραλουκά, Γιώργος Σταυριανός, Βασίλης Ψυλλάς, Νίκος Δερτιλής.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνοθεσία- Επεξεργασία: Δημήτρης Γεωργαλάς
Μουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης
Κοστούμια: Δημήτρης Ντάσιος
Φωτισμοί: Βασίλης Αποστολάτος
Χορογραφίες- Επιμέλεια Κίνησης: Φαίδρα Σούτου
Φωτογραφίες: Αγγελική Κοκκοβέ
Δημιουργικό: Ανδρέας Πούρνος
Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη

Θέατρο ΡΟΕΣ Δευτέρα, Τρίτη , Τετάρτη (25,26,27 Νοεμβρίου)
Ώρα έναρξης: 21:00
Τιμές: Γενική είσοδος 12 ευρώ 8 ευρώ μειωμένο
Προπώληση μέσω Viva. gr Διάρκεια: 80 λεπτά
Θέατρο ΡΟΕΣ: Ιάκχου 16, Αθήνα 118 54 Τηλέφωνο: 21 0347 4312
Τηλέφωνο κρατήσεων: 6944665561 Προπώληση μέσω VIVA.GR

 

γράφει η συγγραφέας Βασιλική Κάππα